Sexistický kix uzatvoril nominačnú fázu s doposiaľ najvyšším počtom neetických a diskriminačných reklám. Verejnosť poslala do tretieho ročníka až 112 vizuálov. Dnes ľudia začnú v hlasovaní rozhodovať o tom, ktorá reklama si zaslúži anticenu.
(Bratislava, 6. novembra) Verejnosť oddnes môže hlasovať v anticene Sexistický kix a rozhodnúť, ktoré z nominovaných reklám považuje za najsexistickejšie. Oproti minulým ročníkom je v tohtoročnej anticene na výber až 112 reklám, čo je rekordný počet.
„Prekvapil nás vysoký počet nominácií. Ľudia zjavne aktívne využívajú možnosť prejaviť svoj nesúhlas so sexistickou reklamou aj prostredníctvom nominovania na anticenu. Môžu tak vyjadriť svoj odmietavý názor a zároveň poukázať na konkrétne sexistické prvky, ktoré im v reklamách prekážajú,“ vysvetlila Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.
Hlas môže dostať kandidát na primátora aj polícia
Verejnosť môže pri hlasovaní natrafiť aj na sexizmus v komunikácii verejnej inštitúcie. Reč je o Polícii Slovenskej republiky. Na sociálnych sieťach uverejnila fotografiu, ktorou zredukovala ženu v policajnej službe na sexuálny objekt. Reklama zdvihla vlnu kritiky a získala nomináciu v Sexistickom kixe.
Medzi nominácie sa dostala aj politická kampaň kandidáta na primátora, ktorý vďaka neokrôchanému jazykovému dvojzmyslu kandiduje nielen v komunálnych voľbách, ale aj v anticene Sexistický kix.
Sexisticky sa prezentujú malé firmy, ale aj veľké značky
Medzi nominovanými sú rôzne drobné firmy, ako napríklad stavebné spoločnosti, kluby či reštaurácie. Z väčších značiek sa objavili mená ako Bernard, SND, Bory Mall, Tatrakon, Dermacol či Heuréka. „Verejnosť rozhorčila aj kontroverzná kampaň klenotníctva Aurum, ktorá v poslednom období zaplavila verejný priestor. Spoločnosť sa už v minulosti prezentovala sexistickými reklamami a zjavne v tom trende pokračuje naďalej. Ľudia však zareagovali a početnými nomináciami ukázali svoj nesúhlas,“ povedala Diana Gregorová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.
Sexualizácia, rozkúskované telá či rodové stereotypy v reklame pretrvávajú
Sexualizácia, využívanie rodových stereotypov či častí ľudských tiel sa v sexistických reklamách objavujú pomerne často. Výnimkou nie sú ani tohtoročné nominácie.
Jedným z príkladov je reklama pizzerie, ktorá zobrazuje polonahú ženu bez súvislosti s produktom a kvázi vtipne poukazuje na stereotypné atribúty „správnej ženy“. Vizuálne zobrazenie ženy v neprirodzenej sexualizovanej pozícii je navyše ponižujúce a dehonestujúce, hoci má zrejme pôsobiť vyzývavo a upútať pozornosť.
Verejnosť môže hlasovať do začiatku decembra
Za najsexistickejšiu reklamu môže verejnosť hlasovať do 1. decembra 2018, pričom možno udeliť ľubovoľný počet hlasov, teda ako „kix“ označiť viacero reklám. Výsledky hlasovania širokej verejnosti aj odbornej poroty budú vyhlásené 3. decembra 2018 o 14.30 hod. v bratislavskom Satori Stage.